Teamdag juli: Hostmanship als extra tool voor consultants

4 september 2023

De menselijke kant van ons vak is net zo belangrijk als onze kennis en kunde. Een mooie visie waar we wel eens meer over wilden leren. Tijd dus voor een teamdag over hostmanship.

Wat is Hostmanship?

“De ander het gevoel geven dat ze welkom zijn”. Een warme en gastvrije benadering in de vaak competitieve consultancy wereld. Dat past bij ons, maar hoe bepaal je wat de Ciratum standaard is? Niet iedereen pakt dat op dezelfde manier aan en klanten zijn allemaal mensen met andere wensen. Het is daarom de moeite waard om de persoon achter de klant te leren kennen. Hierin schuilt de kracht van hostmanship, gestoeld op 6 pijlers:

  1. Dienstbaar zijn: je bent er voor de klant, verras hem eens!
  2. Verantwoordelijkheid nemen: je voelt je verantwoordelijk voor (het oplossen van) het probleem.
  3. Consideratie tonen: laat zien dat het je echt iets kan schelen.
  4. Het geheel zien: de medewerker is bepalend voor de prestatie van de hele organisatie.
  5. Dialoog aangaan: ga in gesprek met de klant om het probleem te begrijpen en tot een oplossing te komen.
  6. Kennis inzetten: je antwoordt de klant op basis van jouw kennis.

Dat gaat dus verder dan klantgerichtheid; het is een manier van denken en handelen. Het zijn manieren en kleine acties die je kunt toepassen in al je contactmomenten. En dat dus naast de expertise en technische kennis die we meenemen. Het gaat om de gevoelens die je oproept bij de ander. We zijn ervan overtuigd dat het ons helpt om onze klanten beter te begrijpen en oplossingen te kunnen bieden die echt aansluiten bij hun behoeften.

Wat deden we al?

‘Samen verder’ is al jaren het uitgangspunt voor alles wat we doen. Eigenlijk sluiten alle pijlers van Hostmanship daar perfect op aan. We hadden er alleen nog geen naam voor bedacht.

Een persoonlijke aanpak is daar onlosmakelijk aan verbonden. We voelen ons verantwoordelijk voor onze klanten en hun uitdagingen. Willen we dan alleen doen wat nodig is? Nee! We willen een echte connectie maken. En als we het dan hebben over welke gevoelens we willen oproepen? Als samenwerkingspartner, maar ook als werkgever. We willen dat iedereen zich gehoord, gesterkt en verbonden voelt.

Wat gaan we nog meer doen?

Deze teamdag over Hostmanship heeft ons geïnspireerd en gemotiveerd om het in de praktijk te brengen. We zijn ervan overtuigd dat het onze relaties alleen maar zal versterken. Uiteindelijk zijn opdrachten niet alleen zakelijke transacties, we hebben te maken met mensen. En wij spelen graag in op die onderscheidende (menselijke) factor.

We hebben geleerd hoe Hostmanship ons kan helpen om klantgerichte consultancy te bieden, maar ook hoe we die aanpak kunnen delen en integreren in onze organisatie. Hostmanship gaat verder dan individuele losse interacties; het is een cultuur die we willen cultiveren bij Ciratum.

Hostmanship intern toepassen.

Het draait erom dat we zorgen dat iedereen zich gehoord, gesterkt en verbonden voelt. Het is een belangrijk aspect van wie we zijn en hoe we willen werken. Zoals het al jaren gaat met de groei van Ciratum en de ontwikkelingen die we doormaken; het is een reis die we samen maken.

We hebben allemaal invloed op werkplezier, innovatiekracht en creativiteit. Van onszelf én van onze collega’s. Op die vlakken kunnen we altijd blijven leren en groeien. Zolang we elkaar de ruimte geven om onze stem te laten horen, elkaar versterken en een gevoel van verbondenheid creëren. In een omgeving waarin iedereen zich gewaardeerd voelt en zich kan ontplooien.

Hoe nu verder?

Het verder verankeren van Hostmanship is een soort reis die we samen maken. We zijn in ieder geval vastberaden om niet stil te staan. Net zoals we als bedrijf blijven groeien en voortdurend ontwikkelingen doormaken.

Het laatste nieuws