Coaching en de Socratische methode
14 december 2023
Op 22 november hadden we weer een toffe teamdag, georganiseerd door de coaches. Iedereen stuurde een eigen ‘case’ in – een uitdaging waar ze tegenaan liepen, op het werk of in het privéleven. Van gekke tot serieuze kwesties, alles kwam voorbij!
We willen natuurlijk dat elke consultant een prettige tijd heeft op het werk, maar soms zijn er wat hobbels op de weg. Om iedereen op weg te helpen en houden zijn er coaches. Iedere consultant heeft een coach; een collega met ervaring die je helpt om het beste pad te kiezen. Alles om ieders werkervaring Maar ze zijn er ook voor praktische zaken en persoonlijke perikelen. Iedere coach heeft maximaal 7 à 8 collega consultants onder de vleugels. En dat maximum houden we goed in de gaten.
Tijdens de teamdag introduceerden de coaches de Socratische methode. Aan de hand van cases die collega’s hadden ingestuurd, gingen we in groepen aan de slag.
Tijdens de teamdag besproken we in kleine groepjes verschillende cases. We begonnen met een korte check-in, daarin konden we de methode introduceren en polsen hoe vrij en spraakzaam iedereen zich voelde. Uit onderstaande 3 vragen konden we kiezen.
Na de check-in gingen we gelijk door met de case van een van de collega’s uit het groepje. Na het kiezen en opschrijven van de case, was het tijd voor de eerste vragenronde. Andere collega’s schreven hun vragen op en de casussteller beoordeelde die als warm, koud of neutraal. Dan volgde een eerste antwoordenronde. Vervolgens herhaalde je dit proces totdat het probleem duidelijk was voor de andere collega’s. Daarna konden we naar de volgende stap.
De anderen probeerden het probleem nu te duiden naar aanleiding van de vragen die ze hebben gesteld. Ook deze vragen beoordeelde de casusvertaler met warm, koud of neutraal. Vervolgens was het tijd voor de andere collega’s om hun mening te geven en te discussiëren over het probleem. De casusverteller heeft nu meerdere meningen gehoord. Vervolgens vertelde hij/zij hoe hij/zij het probleem gaat oplossen en wat er nog meer bij komt kijken.
Het draait vooral om het stellen van vragen, zonder direct te sturen. Stel je voor dat je een nieuw spel speelt en iemand je niet vertelt hoe het spel werkt, maar vragen stelt zoals; “Wat denk je dat er gebeurt als je dit doet?” of “Hoe denk je dat je dit probleem kunt oplossen?”
Het gaat er niet om dat er één goed antwoord is, maar om het samen nadenken over verschillende ideeën. Vragen die je aanmoedigen om na te denken en beter te begrijpen waarom je iets denkt of gelooft. Alleen maar door een gesprek te voeren waarin we allemaal leren van elkaar.