Wijsheid na 5 jaar bij Ciratum

Het 5-jarig jubileum van 3 collega’s die samen de eerste lichting vormden van de Ciratum Academy. Een mijlpaal in ieders carrière en een mijlpaal in het bestaan van Ciratum. Dat verdient aandacht!

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen die zij in de afgelopen vijf jaar doorgemaakt hebben? En misschien nog belangrijker, welke wijsheden willen ze met ons delen?

Ieder jaar in 1 woord

Wilco; “Opstarten, bijbenen, ontwikkeling, Lean en implementatie.”

Ruud; “Moeilijk! Jaar 1 staat in ieder geval voor start, jaar 2 voor ontwikkeling en jaar 4 voor vernieuwing.”

Michel; “Groentje, UMAX, Eneco, prioriteren en dan toch echt Covid”

Wat is je het meeste bijgebleven van de Ciratum Academy?

Ruud; “Onze Academy periode trapten we af met een ‘bootcamp’ van twee weken. Alle theoretische ins en out van het consultancy-vak en de energiesector kwamen voorbij. ’s Avonds brachten we ook veel tijd met elkaar door. Door de gezellige sfeer kon je een goede band opbouwen met je mede Academy collega’s.”

Wilco; “Veel theorie verwerken tijdens lange en warme juli dagen. De trainingen werden door collega’s verzorgd. Leuk om zo kennis te maken met een aantal collega’s. Intern was onze eerste opdracht het ontwikkelen van een nieuwe website. Verder denk ik dat de verhalen over de “koffiehoek” gesprekken mij het meest zijn bijgebleven. Hier gebeuren de echte zaken voor ons als consultant. Nieuwe projecten, personeelswijzigingen en andere zware zaken werden daar besproken. Altijd onthouden en de afgelopen jaren ook teruggezien!”

Michel; “Onze Academy bestond uit een volle 2 weken vanuit het kantoor te Leeuwarden, afgewisseld met bedrijfsbezoeken. Wat me vooral is bijgebleven is dat deze “onboarding” met groot enthousiasme werd gegeven door collega’s. Met hen, maar ook met de andere 3 starters ontstond vrijwel direct een goede band, zowel collegiaal als vriendschappelijk. Een vliegende start! Na de trainingsweken kregen wij met z’n vieren onze eerste gezamenlijke interne opdracht, het maken van een nieuwe website. Dit project heeft alleen maar meegeholpen met de “bonding”, zowel met de collega’s als met het bedrijf.”

Over de eerste opdracht!

Wilco; ”Mijn eerste opdracht was bij Engie. Hier begon ik letterlijk door mee te kijken met een oud collega. Hij had al ervaring opgedaan op de afdeling Sales Support. Onze rol was het ondersteunen van accountmanagers door het maken van offertes, opstellen van contracten, boeken van deals etc. De pragmatische en hands-on aanpak van de trainingen kwam daarin terug. Hierbij kon ik doorgroeien naar nieuwe posities en daarbij kreeg ik steeds meer vrijheid om met mooie verbeteringen te komen. 4 jaar later, ben ik 6 maanden terug geweest bij Engie. Toen kwam ik erachter dat er nog steeds gebruik gemaakt wordt van een mijn verbeteringen!

Ruud; ”Dat was bij Engie Business to Business, op de afdeling Operations. De eerste echte kennismaking met de energiesector. De beste manier om te leren is toch echt door het te doen. Ik heb inhoudelijk maar eigenlijk vooral op soft skills vlak geleerd hoe je optimaal samen kunt werken met collega’s, en in een iets later stadium (aantal maanden later) ook kennis gemaakt met het coördineren en leidinggeven van bepaalde processen en projecten. Dit is een goede basis geweest om mij verder te ontwikkelen.

Michel; Mijn eerste opdracht was bij Cofely (valt nu onder het grote Engie). Daar deed ik samen met een andere collega van Ciratum de implementatie van RevenueManager/FIA voor de B2C warmte/koude tak. Aan de hand van senior collega werd ik in de wondere wereld van systeemimplementaties meegenomen. Van het analyseren van de “as is” bedrijfsprocessen en het stroomlijnen daarvan t.b.v. de migratie naar een ander systeem tot het testen van de oplossing en het migreren van de klantdata. Erg leerzaam.

Belangrijkste persoonlijke groei na 5 jaar

Michel; “Op persoonlijk vlak zit de grootste les in het prioriteren van je zaken. Choose your battles. Het is me opgevallen dat je sterktes en zwaktes op zakelijk vlak ook vaak doorwerken op je persoonlijke situatie, maar ook andersom. Door ze uit te lichten (grote dank aan de coaches die ik heb versleten) en daar aan te werken wordt je ontwikkeling versneld.”

Wilco; “Volwassenheid. Ik heb de afgelopen jaren steeds meer geleerd over opbouwen van goede relaties en hoe rustig om te gaan met lastige situaties. Met name in deze aspecten maar ook andere onderdelen ben ik volwassener geworden.”

Ruud; “Als ik terug kijk naar 5 jaar geleden was ik een enigszins verlegen, net afgestudeerde nieuwe medewerker. In 5 jaar is dat veranderd naar een zelfverzekerde Consultant. Ik denk dat dat ook op persoonlijk vlak zorgt dat je zelfverzekerd in je schoenen staat, omdat je weet hoe je met uitdagende situaties om kunt gaan.”

Wat is het grootste voordeel van consultant zijn?

Michel; “In 5 jaar consultancy heb ik heel wat interessante toonaangevende bedrijven van binnen mogen zien. Je leert erg snel jezelf staande te houden en waarde te leveren in verschillende omgevingen en diverse bedrijfsculturen. Je merkt dat je door deze ervaring snel het verschil kan maken voor de klant. Je ontwikkelt je erg breed, maar er is toch ruimte om te specialiseren in jouw interessegebieden.”

Wilco; “Als consultant kun je in korte tijd veel rollen uitvoeren bij verschillende delen van een bedrijf. Zo breid je netwerk snel uit en kun je snel ontwikkelen. Ook het meemaken van bedrijfsculturen en hoe die anders zijn bij iedere opdrachtgever. Daarnaast vond ik het persoonlijk ook erg leuk om naast mijn 40 uur bij de klant ook bezig te zijn met aspecten die Ciratum verder hielpen, denk aan marketing, sales en coaching activiteiten.”

Ruud; “Het ervaren van veel verschillende omgevingen in korte tijd en dat je daar heel veel van leert. Zo ontdek je snel wat je leuk en minder leuk werk vindt, en kun je daarop je eigen ontwikkelpad aanpassen.

Wat wil je onze nieuwste collega’s meegeven?

Wilco; “Ik heb twee tips! Als Consultant ben je grotendeels verantwoordelijk voor je eigen succes bij je klant en bij Ciratum. Mijn eerste tip is om vooral je handen uit de mouwen te steken en te doen! Als je een verbetermogelijkheid ziet bij een klant, wacht dan niet af maar meld het of pak het zelf op. Als je een verbetering bij Ciratum ziet, wacht dan niet maar pak het op. Wees niet reactief, maar proactief! Mijn tweede tip is om goede relaties op te bouwen bij je opdracht. Ga koffie drinken, lunchen, bier drinken of iets anders maar werk aan deze relaties. Dit helpt tijdens je opdracht zeker maar misschien ook achteraf!”

Ruud; “Heb vooral veel plezier in wat je doet en gebruik je eerste jaren om te kijken wat voor soort projecten en rollen jij interessant vindt. Binnen Ciratum is veel ruimte om jezelf te ontwikkelen in een richting die jij leuk en interessant vindt, dus maak daar vooral gebruik van!”

Michel; “Mijn belangrijkste les was toestaan dat je sterktes en zwaktes worden uitgelicht. Verder heb ik nog 3 tips! Denk bij het kiezen van een elektrische auto goed na over de actieradius. Neem een Storytel abonnement. Als we straks weer veel naar de klant kunnen wordt je door de luisterboeken zowel geëntertaind als geschoold. Beter dan 3 uur radio. En als laatste; sporten. Het verruimt de geest en zorgt voor het leeg maken van je hoofd. Denk eens aan sporten vóór werktijd, of in de lunchpauze.”

Contact

Kunnen wij helpen bij het invullen van een specifieke rol? Neem dan contact met ons op!

Vul het formulier hieronder in of bel met Stijn of Rudolf.