Continu verbeteren

Auteur: Wilco Lodewijks

De tijdrit binnen het professionele wielrennen. 12 km, 26 km of soms 45 km. Moederziel alleen strijdend tegen de wind, de hoogtemeters en de verzuring. De regels zijn simpel: één tegen één, individueel of als team, wie het snelst van A naar B is wint. Sommige renners zien er tegen op, anderen gaan zitten op de racefiets en zijn meteen een en al aerodynamica. Het zoeken naar verbeteringen en tijdswinst is tegenwoordig essentieel in het voor- of bijblijven van de concurrentie. Klinkt dit bekend?

Al jaren werken de verschillende professionele teams aan het verbeteren van de tijdrit, tegenwoordig voornamelijk door wetenschappelijk onderzoek en continu verbeteren. Zondag 7 juli won het Nederlandse Team Jumbo-Visma na jarenlange inspanning om de tijdrit individueel en als team te verbeteren. Zie hieronder een mooi voorbeeld hoe het team dit toepast:

Het wetenschappelijk onderzoek en continu verbeteren verschilt weinig van wat veel bedrijven dagelijks nastreven. Elke dag een beetje beter, dit is ook het motto van Lean Management. Een motto wat veel organisaties nastreven, maar in weinig situaties wordt dit zo professioneel uitgevoerd als door de wielrenploegen. Elke dag kritisch kijken naar je werkzaamheden, kan het nog efficiënter of effectiever? Ook bij ons dagelijkse werk kunnen we dit toepassen: Kan het maken van facturen niet sneller en waardoor gaat het opstellen van deze offerte zo omslachtig? Wil je elke dag kunnen verbeteren, dan is het stellen van kritische vragen de kern, zowel binnen je eigen werk als dat van collega’s.

Ook het wetenschappelijk onderzoek is toe te passen binnen organisaties. Lean Six Sigma benadert procesverbeteringen binnen bedrijven namelijk op een wetenschappelijke manier. Hierbij wordt ten eerste een probleem gedefinieerd (Define), daarna wordt het probleem gemeten (Measure), hierbij worden ook hypotheses opgesteld en deze worden door statistisch onderzoek getest (Analyse). Door verbeteringen te implementeren en te borgen (Improve en Control) wordt het probleem uiteindelijk opgelost en zorgt men ervoor dat het niet terug kan keren.

Dit zijn allemaal kenmerken van een wijze van onderzoeken die zowel in wetenschappelijk onderzoek als bij Lean Six Sigma belangrijk zijn. Een gedegen onderzoek met een statistische aanpak kan dus zowel binnen het profwielrennen als bij bedrijven toegepast worden. Helaas gebeurt dit nog te weinig. Hoe vaak komt het niet voor dat we in ons dagelijks werk rechtstreeks van het definiëren van een probleem, naar het implementeren van de oplossing gaan? We kijken hierbij in veel gevallen niet naar de oorsprong of daadwerkelijke grootte van het probleem, wat voor impact de oplossing heeft en hoe we ervoor zorgen dat er geen terugval ontstaat.

Zowel het meten van de onderliggende oorzaken van een probleem en het opstellen van control mechanismen die zorgen dat een verbetering ook daadwerkelijk staande blijft, is essentieel. Bij de tijdrit van onze profwielrenners zien we dit ook terug: blijven trainen om te verbeteren en blijven werken aan die perfecte houding op de fiets op basis van gedegen onderzoek.

Houding

Een belangrijk onderdeel van het verbeteren van de tijdrit is de houding. Het verbeteren van de houding kan seconden, soms zelfs minuten winst opleveren voor wielrenners. Met deze houding bedoelen we uiteraard de fysieke houding van de wielrenners; hoe de wielrenners zich positioneren op hun fiets.

Binnen bedrijven hebben we vaak te maken met een andere definitie van houding: het gedrag van jezelf of van je collega’s. Ook deze houding is essentieel in het verbeteren en het goed presteren. Het begint allemaal met een juiste houding. De wil om te verbeteren, het openstaan voor deze verbeteringen en de uiteindelijke durf om de verbeteringen daadwerkelijk verder uit te denken en te implementeren. Dit zijn in mijn ogen noodzakelijke kenmerken van juist gedrag om de Lean filosofie volledig te kunnen implementeren. Ook aan jouw houding binnen het werk kan je werken. Zoals hierboven al genoemd: blijf kritische vragen stellen.

Probeer jezelf hierin te trainen, neem zo nu en dan eens de tijd om jouw eigen situatie te evalueren. Denk daarbij aan de volgende voorbeeldvragen:

  • Wat zijn mijn dagelijkse werkzaamheden?
  • Hebben deze ook daadwerkelijk waarde voor de (eind)klant en wil de klant betalen voor mijn werk?
  • Welke werkzaamheden zouden anders of beter kunnen?
  • Welke werkzaamheden zou ik eigenlijk uit willen voeren?

Het continu verbeteren en het wetenschappelijk onderzoek heeft zijn vruchten afgeworpen voor Team Jumbo Visma. De ploegentijdrit van team Jumbo Visma op 7 juli werd een groot succes, met 20 seconden voorsprong werd het team eerste in de Tour de France. Daarnaast won het team dit jaar al 5 individuele tijdritten. Ook de komende jaren zullen zij zich weer volop richten op continue verbetering en wetenschappelijk onderzoek inzetten als onderbouwing.

Dit hoort ook te gelden voor bedrijven en individuen. Belangrijk is om binnen je bedrijf, samen met je collega’s, managers etc. hierop te focussen: samen continu verbeteren, samen blijven werken aan je houding, samen verder!